Workshop hooggevoeligheid kinderen

Heb je al eens gehoord van hooggevoeligheid? Wanneer jouw kind soms lastig is, zou het kunnen dat het aan hooggevoeligheid ligt. Hierbij hebben kinderen last bij het verwerken van prikkels. Soms kunnen kinderen er niks aan doen dat ze lastig zijn. Het kan zijn dat ze extra gevoelig zijn en veel over dingen nadenken. Het komt over alsof deze kinderen snel volwassen worden. Ze hebben meer verwerkingstijd nodig. Een hooggevoelig kind raakt makkelijk overstuur door emoties. Hierdoor kan een kind verlegen overkomen óf juist lastig overkomen. Overgevoeligheid is een aangeboren eigenschap. Ken jij de kenmerken van hooggevoeligheid? De kenmerken zijn: overprikkeld en moe, slecht tegen harde geluiden, een drukke omgeving, pijn en onvoorspelbaarheid kunnen. Ze hebben vaak last van kleren die kriebelen. De zintuigen worden overspoeld. Hooggevoelige kinderen hebben vaak ook voor detail. Het valt ze snel op wanneer er iets mist. Ze stellen vaak veel vragen. Ze zijn erg voorzichtig en denken goed na voordat ze iets doen. Ze spelen het liefst met rustige speeltjes en in een rustige omgeving. Ook zijn ze gevoelig voor de stemming van anderen. Ze voelen het snel aan wanneer er wat aan de hand is. Ook zijn ze goed in het tonen van medeleven. Heeft jouw kind last van deze kenmerken? Er is een oplossing om jouw kind te helpen; workshop hooggevoeligheid kinderen.

Wat leer een workshop hooggevoeligheid kinderen jou?

Bij zo’n workshop wordt jou geleerd hoe jij het best met jouw kind kan omgaan. Tuurlijk kent niemand jouw kind zo goed als jij maar hooggevoeligheid is niet zo bekend in de samenleving. Daarom zou het verstandig zijn zo’n workshop hooggevoeligheid kinderen te volgen. Heb het beste voor jouw kind. Jouw kind niet kunnen begrijpen kan heel frustrerend zijn. Daarom bestaat deze workshop. Vind je zo’n workshop hooggevoeligheid kinderen een grote stap? Dat is begrijpelijk. Daarom zijn er enkele tips om eerst te kunnen volgen voordat jullie de workshop volgen.

Hooggevoeligheid

Tips om te volgen bij overgevoeligheid.

  1. Rust. Deze kinderen hebben meer moeite met het verwerken van bepaalde emoties. Doordat dit veel energie kost is het verstandig jouw kind veel rust te bieden. Probeer prikkels te voorkomen. Spreek een plek af waar jouw kind zich kan terugtrekken.
  2. Tijd geven. Toon begrip wanneer jouw kind dat nodig heeft. En geef ze de tijd. Ze nemen meer informatie op waardoor er ook meer tijd nodig is om informatie te verwerken.
  3. Voorkom onvoorspelbaarheid. Doordat jouw kind moeite heeft met het verwerken van prikkels, heeft hij automatisch ook last van onvoorspelbaarheid. Zelfs jij vindt het niet fijn wanneer jij je niet kan voorbereiden. Bij overgevoeligheid is dat tien keer zo erg.

Voor meer informatie over het zoeken van een psycholoog hooggevoeligheid bent u hier aan het juiste adres.

HSP-coaching

HSP coaching is het begeleiden van een hoog sensitief persoon. De HSP coaching kan geboden worden op fysiek en emotioneel vlak, maar ook op spiritueel en mentaal niveau. De mensen die HSP coaching bieden zijn niet verenigd in een beroepsvereniging en dus is HSP coaching niet beschermd. Dit houdt ook in dat iedereen zich HSP coach mag noemen en dit maakt het zoeken van de goede coach en juiste HSP coaching een stuk lastiger. Mensen met HSP moeten in principe begeleid worden vanuit de ‘gewone’ zorg. In de praktijk blijkt dat echter niet voldoende en is er nadrukkelijk behoefte aan specifieke HSP coaching.

 

In hoofdzaak coaching op mentaal en fysiek vlak

HSP coaching richt zich in hoofdzaak op mentaal en fysiek vlak. HSP coaching volgens de reguliere zorg is met name cognitieve gedragstherapie. In de praktijk blijkt deze therapie voor hoog sensitieve mensen echter veel te rationeel en sluit het allesbehalve aan bij de wensen van mensen die hoogsensitief zijn. HSP-coaching vanuit de aanvullende zorg kan eveneens toegepast worden vanuit een holistische visie.

HSP coaching

 

Afzonderlijke aspecten hebben invloed op elkaar

In dat geval wordt ervan uitgegaan dat er op fysiek, mentaal, emotioneel en spiritueel gebied een duidelijk verband is en dat alle afzonderlijke aspecten invloed op elkaar uitoefenen. Aan deze manier van HSP coaching hebben mensen veel meer; HSP’ers ervaren na een holistische benadering een gevoel dat ze omschrijven als thuiskomen of eenheid.

 

Op welk vlak zoek je hulp?

Wil je HSP coaching en zoek je een geschikte coach, vraag je dan eerst af op welk vlak je precies geholpen wilt worden, wat de visie van de coach is en beslis dan of dit ook daadwerkelijk aansluit bij jouw wensen. Zoek je een HSP coach, dan geldt dus dat dit geen beschermd beroep is en dat dus iedereen zich zomaar coach mag noemen. Doe dan gedegen onderzoek naar de achtergronden van de coach, zodat je weet met wie je eventueel in zee gaat.

 

Elke week een gesprek of online hulp?

Wil je gebruikmaken van HSP coaching, dan heb je wat te kiezen en te onderzoeken dus. Kies altijd voor die man of vrouw die bij jou past. Maak een keuze of je een man of vrouw als coach wenst en weet van tevoren ook hoe je de HSP coaching precies voor je ziet. Wil je elke week een gesprek voeren of is online HSP coaching voor jou al voldoende?

Wil jij je zelfvertrouwen vergroten?

Hoeveel zelfvertrouwen je hebt kan een behoorlijk grote invloed hebben op je leven. Zo is het bijvoorbeeld veel makkelijker om aan een baan te komen als je voldoende zelfvertrouwen hebt. Zelfvertrouwen wordt gezien als een gunstige eigenschap, ook bij sollicitaties. Arrogantie is natuurlijk weer wat anders, maar zelfvertrouwen wordt zeker gewaardeerd. Er zijn echter ook een hoop mensen waarbij het zelfvertrouwen ontbreekt. Gelukkig kan je het zelfvertrouwen vergroten indien je dit graag wilt, en natuurlijk wil je dit, want het heeft een gigantische invloed.

 

Hoe merk je aan iemand of hij zelfvertrouwen heeft?

Je merkt al vrij snel of iemand voldoende zelfvertrouwen heeft. Iemand met veel zelfvertrouwen zal doorgaans rechtop lopen. Je ziet het dus vaak al aan iemand z’n houding. Ook komt iemand met zelfvertrouwen voor zichzelf op in een sociale situatie. Iemand die erg verlegen is of niet voldoende zelfvertrouwen heeft, die zal vaker over zich heen laten lopen. Dit geeft een ontzettend slecht gevoel! Als je erg weinig vertrouwen in jezelf hebt, dan kan dit de kwaliteit van je leven behoorlijk verminderen. Het is dan verstandig om assertiviteitstraining te volgen. Tijdens zo’n training leer je voor jezelf op te komen. Zo leer je bijvoorbeeld om nee te zeggen als je ergens geen zin in hebt.

Een gezond persoon leeft voor zichzelf en niet voor anderen. Dit betekent niet dat je anderen niet moet helpen, maar het is niet gezond als je anderen continu op de eerste plek zet. Merk jij dat je dit wel doet en dat er vaak misbruik van gemaakt wordt? Dan is je zelfvertrouwen vergroten absoluut aan te raden. Een assertiviteitstraining is dan exact wat jij nodig hebt.

Zelfvertrouwen vergroten

Zelf je zelfvertrouwen vergroten

Er zijn ook manieren om zelf je zelfvertrouwen te vergroten. Het is wel aan te raden om daarnaast ook een assertiviteitstraining te volgen. Hoe jij zelf je zelfvertrouwen vergroten kunt? Door bijvoorbeeld goed op je houding te letten! Merk jij dat je niet rechtop loopt? Probeer hier dan verbetering in te brengen, want dit heeft erg veel invloed. Ook kan je bijvoorbeeld een sport gaan beoefenen, zodat jij hier meer zelfvertrouwen leert te hebben. Vaak leren mensen direct veel meer zelfvertrouwen te tonen wanneer ze een sport beoefenen. Overigens kan je ook voor jezelf nagaan wat de oorzaak is van het verminderde zelfvertrouwen. Ben je onzeker over je figuur? Dan kan sporten bijvoorbeeld een goede optie zijn.

Hooggevoeligheid

Aanvankelijk was hooggevoeligheid vooral iets voor mensen die in aanraking kwamen met spirituele kringen. Sinds er meer onderzoek uitgevoerd wordt blijkt echter dat zowel de hersenen als het zenuwstelsel van mensen met hooggevoeligheid toch echt anders werken dan die van mensen die dat niet zijn.

Dieper niveau

Overigens is hooggevoeligheid iets anders dan hoogsensitief, al worden die begrippen nogal eens verward. Mensen die hooggevoelig zijn blijken in de praktijk informatie op dieper niveau te verwerken. Zowel hersenen als zenuwstelsels werken bij hooggevoeligheid anders. Op hersenscans is zichtbaar dat delen van de hersenen sterker geactiveerd worden bij hooggevoeligheid.

Tussen de regels door lezen

Hooggevoeligheid en het dieper verwerken van informatie kan resulteren in overprikkeling. Mensen kunnen overweldigd worden als er sprake is van teveel licht, geluid en emoties. Hooggevoeligheid betekent ook bepaalde nuances, patronen en dwarsverbanden zien, die andere mensen niet kunnen zien. Hooggevoeligheid betekent ook dat er tussen de regels door gelezen kan worden en hooggevoelige mensen zijn vaak ook creatiever en durven buiten de bekende lijntjes te denken. Omdat iemand met hooggevoeligheid een ander zeer goed aanvoelt, cijfert hij of zij zichzelf vaak weg

Uitdagingen en talent

Let wel, hooggevoeligheid is geen stoornis, het is een eigenschap, een enorm talent zelfs. Hooggevoeligheid kan echter ook nogal wat uitdagingen met zich meebrengen. Leer je die uitdagingen beheersen, dan zal het talent bij hooggevoeligheid zich meer en meer ontluiken. Hooggevoeligheid gaat veel verder dan empathie. Behalve dus dat je het verdriet van een ander begrijpt, voel je dat verdriet zelfs in je eigen lichaam. Het voelt alsof je zelf iemand bent verloren, je huilt om dat verdriet dat je van die ander voelt. Overigens is hooggevoeligheid er in verschillende gradaties. Sommigen ervaren de emoties minder, maar zijn juist wel weer gevoeliger voor hard geluid en fel licht.

Ook extraverte mensen

Ook extraverte mensen kunnen hooggevoelig zijn. Dit levert vaak extra uitdagingen op, al was het alleen maar omdat er dan een balans gevonden moet worden tussen extravert en ‘naar buiten gaan’ en anderzijds het naar binnen keren en lichamelijk de tijd nemen om prikkels en ervaring op de juiste wijze te verwerken. Hooggevoeligheid wordt volkomen ten onrechte nog wel eens gezien als stoornis of als ziekte. Niets is echter minder waar Als op een goede manier wordt omgegaan met alle uitdagingen en mensen met hooggevoeligheid daarbij hun eigen grenzen leren kennen en die ook weten te respecteren, dan kan hun talent tot volledige wasdom komen.

Op de hoogte blijven van interessante onderwerpen? Klik hier.

 

De beste oplossingen voor kind en motoriek

Kinderen hebben vaak problemen met hun motoriek. Zo nemen ze bijvoorbeeld een verkeerde lichaamshouding aan. Het is een goed idee om de motoriek van uw kind al te verbeteren zolang het kind nog jong is. De motoriek is dan nog beter te verbeteren en bovendien zijn de klachten vaak nog niet zo erg. Een verkeerde lichaamshouding is erg slecht voor het lichaam. Zo kan dit op latere leeftijd bijvoorbeeld tot lichamelijke klachten zoals rugpijn leiden. Daarom is het belangrijk om voldoende aandacht te besteden aan kind en motoriek. Op deze manier worden klachten al vroeg aangepakt en heeft het kind hier op latere leeftijd geen last meer van.

 

Veel voorkomende klachten

Veel voorkomende klachten zijn bijvoorbeeld een gebogen rug of een nek die naar voren staat. Dit wordt onder andere veroorzaakt doordat kinderen van nu erg veel achter hun computer of telefoon zitten. Hierbij wordt vaak een onnatuurlijke houding aangenomen. Merk je dat jouw kind een verkeerde houding aanneemt? Dan hoef je hiervoor niet altijd naar een arts te gaan. Zo is mensendieck bijvoorbeeld een behandeling die niet altijd door een arts wordt uitgevoerd. Bij deze behandeling wordt er vooral naar het gedrag van het kind gekeken.

 

Hoe werkt mensendieck?

Bij mensendieck wordt het gedrag van een kind aangepakt. Het kind moet zichzelf bewust worden van de verkeerde houding die hij of zij aanneemt. Door bewuster te worden van de houding, zal deze verbeterd kunnen worden. Na verloop van tijd wordt er vanzelf een correcte houding aangenomen. Het is wel erg belangrijk dat de correcte houding ook geoefend wordt. Zo wordt de correcte houding bijvoorbeeld aangeleerd tijdens de behandelingen. Zo weet een kind precies hoe hij zijn houding kan corrigeren.

 

Een specialist in mensendieck

Vind jij het ook zo belangrijk dat je kind een correcte houding aanneemt? Dan is het belangrijk dat je iemand met verstand van mensendieck vindt. Deze persoon kan je vervolgens helpen om de houding of de motoriek van het kind te corrigeren.Door middel van kinderoefentherapie, kan de houding vaak al snel verbeterd worden. Op deze manier voorkom je dat het kind op latere leeftijd last krijgt van klachten. Bovendien wordt een betere lichaamshouding ook geassocieerd met meer zelfvertrouwen. Een correcte lichaamshouding en motoriek zullen dus nog een hoop voordelen hebben voor het kind. Het is van groot belang dat er meer dan voldoende aandacht wordt besteed aan mens en motoriek!

 

Wilt u meer weten? Lees dan hier verder………

Burn out

Je voelt je afgebrand en uitgeblust. Je bent emotioneel volledig uitgeput. Grote kans dat je dan te kampen hebt met een burn out, de grootste beroepsziekte die we in ons land kennen. Burn out houdt in dat je er echt helemaal doorheen zit en dat in emotioneel en in lichamelijk opzicht.

Emotionele uitputting

Typische kenmerken van een burn out zijn emotionele uitputting, depersonalisatie en gevoelens van een afnemende bekwaamheid. Bij emotionele uitputting ontstaat een gevoel van extreme vermoeidheid. De batterij is leeg en opladen lukt dan niet meer. Depersonalisatie is vervreemding ten opzichte van anderen. Steeds meer krijg je een negatieve en afstandelijke houding ten opzichte van je werk en je collega’s. Bovendien heb je steeds meer het gevoel dat je minder presteert en beoordeel jij je werk als negatief.

Tien procent

Tien procent van de werkende mensen hebben ondertussen al met bepaalde burn out klachten te maken gehad. Er zit amper verschil tussen mannen en vrouwen die te maken krijgen met een burn out. Burn out is vaak direct gerelateerd aan je werk en kan ontstaan als je gedurende een lange periode onder tijdsdruk hebt moeten werken. Verder wordt ervan uitgegaan dat taakeisen zoals bijvoorbeeld werktempo, tijdsdruk en emotionele belasting bijdragen aan de kans om tegen een burn out aan te lopen.

Burn out

Te hoge werkdruk

Vraag je de gemiddelde Nederlander op straat naar de oorzaken van een burn out, dan zul je zaken als een veel te hoge werkdruk, arbeidsconflicten, een te grote emotionele belasting en de werk tijdens als voornaamste redenen van een burn out horen. En dit klopt als een bus, zoals ook ingrijpende gebeurtenissen op het werk en het feit dat werk en privé amper nog te combineren zijn gelden als grote veroorzakers van een burn out. Ook onzekerheid over wat de toekomst brengt wordt wel eens genoemd als een oorzaak van een burn out.

Prikkels en depressie

Een burn out is wel iets anders dan overspannen zijn, al zijn er uiteraard wel raakvlakken. Je zou overspannen zijn een voorbode van een burn out kunnen noemen, als de energie in je lichaam langzaam maar zeker op aan het raken is en je stressklachten en een gevoel van opgejaagdheid hebt en minder goed slaapt. Overspannen raken uit zich in sneller prikkelbaar zijn, serieuze slaapproblemen hebben, fysieke klachten en overmatig piekeren. Daarnaast kun je je amper concentreren. Burn out symptomen zijn daarentegen angst- en paniekklachten, een extreem gevoel van uitputting, een ook al extreme gevoeligheid voor prikkels en depressie.

Het volgen van meditatieles is een aanrader

Heb jij er al eens over nagedacht om meditatieles te volgen? Dit kan een ontzettend goed idee zijn! Steeds meer mensen kiezen ervoor om regelmatig te mediteren. Meditatie wordt vrijwel overal gebruikt. Zo wordt meditatie bijvoorbeeld veelvuldig gebruikt door mensen die een vechtsport beoefenen. Er zijn zelfs krijgsmachten die deze technieken gebruiken! Ook veel mensen met een “normaal” beroep kiezen ervoor om te mediteren. Deze technieken zijn ideaal om tot rust te komen. Als je veel stress hebt, dan is het verstandig om te mediteren. Zo kom je eventjes helemaal tot rust. Ook na het mediteren blijf je een stuk rustiger, waardoor je weer optimaal kunt presteren, zelfs als de werkdruk erg hoog ligt.

Meditatieles, omdat mediteren goed is voor het lichaam

Meditatieles kan ook een goed idee zijn omdat het goed is voor je lichaam. Dankzij het mediteren vermindert een hoge bloeddruk bijvoorbeeld. Stress heeft natuurlijk enorm veel invloed op het lichaam. Te veel stress zorgt ervoor dat het lichaam sneller veroudert. Omdat goede meditatie stress zal voorkomen is het ook een goede manier om veroudering tegen te gaan. Er zou een heel boek geschreven kunnen worden over alle gezondheidsvoordelen van meditatieles. Ben je erg geïnteresseerd in de gezondheidsvoordelen? Dan zijn er voldoende onderzoeken en artikelen te vinden op het internet die je hierover informeren.

Meditatieles volgen bij een expert

Tijdens een meditatieles kan je leren hoe je het beste kunt mediteren. Op deze manier kan je het beste mediteren. Zo kan je optimaal tot rust komen. Als je wilt profiteren van alle meditatietechnieken, dan is het verstandig om meditatieles te volgen. Je kunt ook informatie verkrijgen tijdens een spirituele lezing. Tijdens zo’n lezing wordt er diep ingegaan op verschillende meditatietechnieken. Daarnaast is een spirituele lezing ook handig tijdens veel andere bezigheden.

Waarom een spirituele lezing absoluut aan te raden is

Tijdens een spirituele lezing wordt er niet alleen ingegaan op meditatietechnieken, maar ook op andere spirituele bezigheden. Spiritualiteit wordt tegenwoordig erg belangrijk gevonden door verschillende grote groepen mensen. Wil jij je hier ook meer op gaan focussen? Dan is het een goed idee om eens naar een spirituele lezing te gaan. Een expert zal je alles op het gebied van meditatie kunnen vertellen. Ook zal je andere belangrijke technieken aanleren tijdens de lessen. Als je eens naar een spirituele lezing gaat, dan krijg je een goed idee van wat er allemaal mogelijk is.