Gesprekstechnieken

Omdat je met verschillende mensen werkt die allemaal verschillende karakters hebben, is goed communiceren best lastig. En toch is de communicatie van essentieel belang voor je bedrijf. En dus moet je als leidinggevende diverse gesprekstechnieken toe kunnen passen.

 

Ook non-verbale communicatie speelt een rol

Behalve in de directe communicatie komen die gesprekstechnieken je ook goed van pas bij sollicitatie – en verkoopgesprekken, als je minder goed nieuws moet brengen en zeker ook tijdens functioneringsgesprekken. Bij gesprekstechnieken komt meer kijken dan alleen zelf communiceren. Zo speelt ook non-verbale communicatie een rol net als het vermogen om te luisteren en bepaalde zaken te interpreteren. Zo is reflectief luisteren essentieel bij een motiverende gespreksvoering en vat je zo de boodschap van je gesprekspartner samen en herhaal je die. Op die manier weet je gesprekspartner of jij goed geluisterd hebt en weet jij dat je het goed begrepen hebt.

Gesprekstechnieken

 

Stel bij voorkeur alleen open vragen

Gesprekstechnieken toepassen is bijvoorbeeld ook het bij voorkeur stellen van open vragen. Door een vraag met hoe, wat, wie, waarom of wanneer te beginnen, nodig jij je gesprekspartner uit om toch meer over zichzelf te vertellen. En wist jij dat je door het geven van eerlijke feedback zowel je collega’s als ook je zakenrelaties veel scherper houdt? Het is een misvatting te denken dat zij weten hoe jij je voelt als je jezelf niet uitspreekt. Ook bij het geven van feedback is het weer verstandig een aantal gesprekstechnieken toe te passen.

 

Feedback zegt iets over je gedrag

Krijg je feedback, dan zou je bij wijze van een gat in de lucht moeten springen. Zie feedback als een cadeau waarmee je echt iets kunt en waarvan je kunt leren. Beschik je over de juiste gesprekstechnieken, dan bedank je in eerste plaats de gever van de feedback en bekijk en beoordeel je op zo objectief mogelijke wijze die feedback. Goede feedback vertelt meer over je gedrag dan over de persoon die je bent. Beschouw het dus niet als een persoonlijke aanval en ga dus zeker niet in de verdediging.

 

Kom met goede tegenargumenten

Is er sprake van een verschil van mening, dan loopt dit vaak uit op een discussie. Discussiëren vraagt ook weer een bijzondere gesprekstechniek. Toon in elk geval altijd respect voor de tegenpartij en zorg dat je goede argumenten paraat hebt om de discussie aan te gaan. Het aanleren van verschillende gesprekstechnieken komt je dus altijd goed van pas.

Geef een reactie

Your email address will not be published.